Poing is wat je ‘doehoreca’ noemt. Het is een arcadehal waar je ouderwets videospelletjes speelt. ‘s Avonds is het ook een plek waar je gaat borrelen en in de weekenden verandert het in de late uurtjes in een club. Met een A-locatie in het centrum van Rotterdam, vlakbij het Hofplein en het Centraal Station, is het een perfecte locatie voor het bezorgen van eten.
Geïnterviewde
Kristian de Leeuw, eigenaar
Segment
Arcadehal met horeca
Ondernemer Kristian de Leeuw runt drie uiteenlopende horecazaken in Rotterdam en is het brein achter arcadehal Poing.
Bij Poing begonnen ze met vegan sushi op de menukaart. Kristian: “Dat was ontzettend lekker en heel erg leuk om mee te experimenteren, maar qua food cost en marge kregen we het niet rondgerekend. Het was een bewerklijk product en daardoor moeilijk om de juiste kwaliteit voor de juiste prijs te kunnen aanbieden.”
Toen Kristian bij Poing begon met de bezorging via Vegan Burger Brothers, was de rating bij thuisbezorgd niet goed: “We scoorden 3,8 van 5. Dat kwam doordat we met onze vegan sushi niet altijd topservice konden leveren. Die achterstand namen we mee bij de start van ons nieuwe concept.”
In samenwerking met Bright Kitchen Sligro startte Poing met het voeren van bezorgconcept Vegan Burger Brothers vanuit de keuken. Kristian raakte zo enthousiast over het product dat hij de burgers uiteindelijk ook bij Point op de menukaart zetten. “Bright Kitchen werkt enorm data-driven. Het is fijn om een partner te hebben die daarin heel goed is.”
Bright Kitchen biedt in samenwerking met Sligro horecalocaties de mogelijkheid om vanuit hun eigen keuken een franchise-bezorgrestaurant te starten, zonder investeringen in apparatuur of extra personeel. “Na een leuk eerste gesprek zijn we gaan kijken bij hun locatie in Amsterdam. We waren erg onder de indruk van de professionaliteit en de vele bezorgconcepten die daar gedraaid werden. Zodoende zijn we een partnerschap aangegaan. En nu hebben we Vegan Burger Brothers, hun meest succesvolle formule, hier in Rotterdam als een franchise bezorgrestaurant neergezet, gewoon vanuit de bestaande keuken van onze arcadehal.”
Uiteindelijk is het een simpele, duidelijke deal: als restaurant doe je zoals gebruikelijk een afdracht aan de bezorgplatforms en daarnaast betaal je een commissie aan Bright Kitchen over de omzet. Bright Kitchen ontzorgt in alles: van de online marketing tot de recepturen. Voor de inkoop is er een strategische samenwerking met Sligro, waar de ingrediënten worden ingekocht. “Voor livegang hebben we een uitgebreide training gehad om het product te kunnen maken. En daarna kun je eigenlijk direct aan de slag.”
Inmiddels vind je de burgers van Vegan Burger Brothers ook terug op het eigen menu bij Poing. “Wie tegenwoordig een horecazaak heeft, ontkomt er niet aan om ook iets te eten aan te bieden”, vertelt Kristian. “Ook als de focus meer op drank of games ligt zoals bij ons. Anders hou je de gasten niet vast. Bij Poing, waar mensen veel staan en in beweging zijn, hebben gasten helemaal geen behoefte om uitgebreid te eten, maar ze willen wel wat lekkers en vullends. Een burger is makkelijk en snel, en dit zijn oprecht waanzinnig lekkere burgers. Daarom hebben we ze inmiddels ook zelf op de kaart gezet.” Een vegan burger lijkt misschien geschikt voor een niche doelgroep, maar het tegenovergestelde is waar, vindt Kristian. “Niet iedereen eet vlees, maar een vegan burger is voor iedereen geschikt.”
“De rating bij thuisbezorgd hebben we in de eerste maanden samen met Bright Kitchen iedere week de statistieken doorgenomen. Daarin keken we naar de bezorg- en bereidingstijd, kwaliteit en service. Die bepalen uiteindelijk jouw rating. Net zolang tot we het zo goed op orde hadden dat we alleen nog maar goede reviews kregen en onze rating omhoog ging.”
“Je hebt ook echt gezamenlijk die verantwoordelijkheid”, vervolgt Kristian. “Voor ons is die goede rating belangrijk omdat het ons meer zichtbaarheid en dus omzet oplevert, maar voor Bright Kitchen is die hoge rating net zo belangrijk, want zij hebben hun naam hoog te houden. Als de kwaliteit niet op orde is, hebben we daar beiden last van. De kracht van Bright Kitchen is dat zij heel erg data-driven zijn, die expertise in bezorging is voor ons echt een meerwaarde. Dat is gewoon een vak apart. Natuurlijk zijn er altijd kansen voor verbetering. Ook daarin trekken we samen op. Onze bezorging is zeven dagen per week ‘open’. We zijn nu samen aan het kijken hoe we de verkoop op rustige dagen omhoog kunnen krijgen.”