Bier- en eetcafé, ijssalon, chocolaterie, partycentrum: de multifunctionaliteit van Pelle’s Deurningen kent geen grenzen. Het horecabedrijf is een ware oase voor dorpsbewoners, verenigingen, bedrijven, toeristen, wandelaars en fietsers. Nooit sta je er voor een dichte deur. Dat warme bad ervaren ook de medewerkers. Zeker sinds eigenaar Roy Spekhorst (37) de onboardingapp Apprendo omarmt.
Geïnterviewde
Roy Spekhorst, eigenaar
Maakt gebruik van de solution sinds
2021
Segment
Horecalocatie met restaurant en zalen
‘Toen ik als vijftienjarig jongetje in de horeca begon, werd ik in het diepe gegooid en moest ik me maar zien te redden. Hoe anders is dat nu,’ maakt Roy meteen een bruggetje naar Apprendo. Ze gebruiken de app al sinds 2021. ‘We waren al langer op zoek naar manieren om nog efficiënter te werken. In coronatijd hebben we de app geïmplementeerd. Voor de inrichting hebben we uitgebreid de tijd genomen. Die basis moet goed zijn. Maar die investering in tijd en geld weegt ruimschoots op tegen wat het oplevert.’
Wel houdt hij een vinger aan de pols. ‘Ik zie soms dat medewerkers die hier al langer werken de app niet meer gebruiken, omdat ze denken dat ze de lijstjes wel uit hun hoofd weten. Je moet er als leidinggevende energie in steken om ervoor te zorgen dat iedereen ermee blijft werken.’
Nooit meer uitleggen hoe je een biertje tapt, een dienblad vasthoudt, wat gastvrijheid inhoudt of hoe je een toilet schoonmaakt. Roy ervaart dagelijks de voordelen: ‘We hebben negentig personeelsleden. Een grote vaste groep, jaarlijks kennen we een verloop van zo’n tien tot vijftien mensen. Vaak jonge mensen die elders gaan studeren. Nieuwe medewerkers kun je dankzij Apprendo supersnel inwerken. Ik hoef niets meer te organiseren, een verwijzing naar de applicatie is voldoende. Ze kunnen inloggen op één van de tien devices of een app op hun smartphone. Alle data, trainingen, instructies, lijsten, kennis, tips en trucs zijn online beschikbaar. Op een heldere, leuke en krachtige manier, die past bij de huidige tijd.’
Hij vervolgt: ‘Nieuwe medewerkers weten hierdoor precies wat en hoe ze iets moeten doen en zijn zo sneller inzetbaar, terwijl bestaande medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen en minder tijd kwijt zijn aan het inwerken van hun nieuwe collega’s. Tegelijkertijd werkt iedereen op dezelfde manier. Zo heb je de kwaliteit beter geborgd en kun je je concept beter bewaken, waardoor je je optimaal kunt positioneren. Nog een voordeel: je komt als werkgever veel professioneler over. Medewerkers zullen niet zo snel overstappen naar een ander bedrijf. Kortom, het scheelt enorm veel tijd en geld.’