Ondernemer Martin van der Zee kreeg de kans om een pop-up te beginnen in een oude industriële fabriekshal, De Houthallen in Oosterhout. Hij ontwikkelde er een horeca- en eventlocatie op basis van zelfservice. “Bij ons kun je lekker je gang gaan in een relaxte sfeer.”
Geïnterviewde
Martin van der Zee, eigenaar
Segment
Arcadehal
Martin: “Als pop-uplocatie weten we niet precies hoe lang we hier mogen blijven. Dan ga je op deze plek natuurlijk niet gigantisch investeren in de inrichting of het opbouwen van een team. Op beide vlakken moesten we het lean and mean houden. Dan moet je als ondernemer creatief worden. Qua personeel hebben we duidelijke keuzes gemaakt. Als je niet een voltallig team kan opbouwen, dan is een alternatief dat je de gast zelf ook wat laat doen. We hebben gekozen voor een zelfservice-concept waarbij gasten zelf hun drank pakken en hun eten digitaal bestellen met behulp van een QR-menu.”
Voor dranken - van bier en wijn tot koffie - werkt De Houthallen met zelfservice-tapkranen en automaten waarbij je direct afrekent met je pinpas. Ook de keuken werkt volledig geautomatiseerd. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van de slimme bestelsoftware van Jamezz. Wanneer je met de camera van je mobiele telefoon de QR-code op tafel scant, opent de digitale menukaart en kun je met een paar clicks je eten bestellen. Vervolgens reken je af met je telefoon.
De Jamezz-software biedt een gastvriendelijke bestelomgeving. Als gast hoef je geen ingewikkelde stappen te doorlopen en je hoeft geen account aan te maken om te kunnen bestellen. Martin legt het uit: “We vragen in het bestelproces alleen je naam en telefoonnummer, zodat we met je kunnen communiceren. Je krijgt van ons een gepersonaliseerde sms als je eten klaar staat. Je telefoon werkt eigenlijk als buzzer. Het is de bedoeling dat de gast de bestelling zelf komt halen in de keuken.”
De formule is simpel: kiezen, afrekenen, krijgen. Martin: “Je krijgt bij ons niks voordat je betaald hebt. Dat klinkt ongastvrij, maar in de praktijk ervaart de gast dat niet zo. Voor mij als ondernemer is het ideaal. Er is geen cash meer in omloop en er zijn überhaupt geen kassahandelingen meer nodig. Voor wie geen smartphone heeft of daarmee niet wil betalen is er bij de keuken een digitale bestelzuil.”
Ook achter de schermen werkt het Jamezz-systeem heel flexibel. Via Sligro kan deze service eenvoudig worden afgesloten. “Je hebt een online applicatie waarmee je inlogt en waarin je à la minute dingen kunt wijzigen. Je kunt het assortiment en de prijzen op ieder moment aanpassen. Als iets op is, kun je het item tijdelijk uitzetten en ziet de gast het niet meer op de menukaart.”
Veel horecaondernemers zien service aan tafel als een belangrijk onderdeel van de gastvrijheidsbeleving. Maar personeelstekort en stijgende kosten dwingen tot creatieve oplossingen.
“In veel branches is zelfservice veel meer geaccepteerd dan in de horeca”, vervolgt Martin. “Denk maar aan de zelfscan in de supermarkt. In de horeca wordt table-service toch vaak gezien als onlosmakelijk onderdeel van ons product. Maar het feit dat een gast zelf iets moet pakken of doen, wil niet zeggen dat de horeca geen goed product meer levert. Ik heb nog steeds een bijzondere plek, boodschappen gedaan, gekookt, het leuk ingericht. Horeca loopt vaak wat achter op de innovaties in retail, maar automatisering front-of-house zal ook in onze sector steeds normaler worden. Zeker als we met een structureel tekort aan vakmensen blijven zitten, kunnen we niet zonder dit soort oplossingen. Vaak denken ondernemers dat je bij zelfservice geen persoonlijk contact meer hebt met je gasten en dat het horecaprincipe van gastvrijheid weg is. Ik durf te beweren dat bij ons het omgekeerde waar is.”