Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een domein binnen Sligro Food Group waar we al jaren hard mee bezig zijn. We werken vanuit een intrinsieke motivatie aan duurzaamheidsonderwerpen. Niet omdat het moet, maar omdat we dat zelf willen en belangrijk vinden.
Samen met onze medewerkers, klanten, partners en leveranciers willen we bijdragen aan duurzamere toekomst!
Sligro Food Group is een voorloper op het gebied van duurzaam transport. Sinds 2014 wordt er veel geëxperimenteerd met en geïnvesteerd in zero-emissievoertuigen. Niet alleen vanwege wetgeving, maar omdat we dat zelf willen en belangrijk vinden. Om de transitie naar duurzaam transport te kunnen versnellen is in 2023 een eigen transportbedrijf opgericht: Sligro Food Group Transport.
Via onze vaste transportpartners rijden we al met elektrische vrachtwagens in Amsterdam en vanuit BS Berkel en Rodenrijs. De ambitie is om eind 2023 ook elektrische vrachtwagens te laten rijden vanuit BS Breda. Daarnaast rijden er twee elektrische wegtreinen, 1 in 's-Hertogenbosch en 1 vanuit OBS Vlissingen.
In 2023 worden 25 nieuwe elektrische vrachtwagens geleverd aan Sligro Food Group, gevolgd door nog eens 25 in 2024. Daarnaast stromen er 10 elektrische vrachtwagens in via onze vaste transportpartners. Wij houden de wettelijke richtlijnen in de gaten, maar proberen altijd een extra stap te zetten.
Voor deze nieuwe elektrische vrachtwagens zijn we ook op zoek naar nieuwe chauffeurs. Stap jij bij ons in? Als chauffeur bij Sligro Food Group Transport ga je rijden in een 100% elektrische vrachtwagen en ben je het visitekaartje van Sligro. Jij bent degene die de bestellingen vanuit Amsterdam op de afgesproken tijd aflevert bij onze horecaklanten. Ook als je nog geen groot rijbewijs hebt, zijn er mogelijkheden.
Met 50 zelfbedieningsgroothandels en 8 bezorggroothandels in Nederland moeten we onze panden blijven innoveren op het gebied van duurzaamheid. Ook in België zijn we druk bezig met het verduurzamen van 12 zelfbedieningsgroothandels en 3 bezorggroothandels. Bij het verbouwen van een pand naar de zogeheten 3.0 formule kijken we heel gericht naar hoe we het kunnen verduurzamen.
Bij iedere verbouwing kijken we naar de mogelijkheden om bijvoorbeeld het dak te isoleren en alle lampen te vervangen door ledverlichting. Daarnaast proberen we zo min mogelijk kostbare energie verloren te laten gaan. Bij de meeste verbouwingen installeren we bijvoorbeeld nieuwe koelinstallaties. De warmte die zo’n installatie produceert, kunnen we perfect gebruiken om het pand mee te verwarmen.
In 2022 is ons elektriciteitsverbruik met slechts 3% toegenomen ten opzichte van 2021, terwijl de omzet ruim 30% is gestegen. Daarnaast is ons gasverbruik met 12% afgenomen. Dat is toe te schrijven aan de uitbreiding met twee ‘gasloze’ panden: de zelfbedieningsgroothandel in Haarlem en het nieuwe DC Dievers in Veghel. Hierdoor is het aantal vierkante meters met gasloze panden gestegen naar 377.000 m2, een stijging van 6,5% ten opzichte van 2021. Dit zijn ongeveer 75 voetbalvelden bij elkaar.
In totaal hebben we nu bijna 51.000 zonnepanelen op onze daken liggen. Deze zonnepanelen wekken meer dan 13,5 miljoen kWh aan zonnestroom op. Dat is te vergelijken met het jaarverbruik van meer dan 3.800 woningen!
Sligro Food Group heeft twee doelstellingen als het gaat om de vermindering van de CO2-uitstoot. We streven er naar om de CO2-uitstoot met 40% te verminderen in 2025 en met 50% in 2030, ten opzichte van 2010. Deze doelstellingen dwingen ons voortdurend om met lef en verstand innovatief te zijn, waarbij we zoeken naar een balans tussen ecologisch en economisch rendement. Om de CO2-uitstoot te relateren aan de ontwikkeling van ons bedrijf en om over meerdere jaren een reëel beeld te kunnen laten zien, wordt de CO2-uitstoot weergegeven in relatie tot onze omzet.
In 2022 realiseerde Sligro Food Group een CO2-reductie van 33,4% in relatie tot de omzet ten opzichte van 2010. In dit percentage worden verschillende emissies meegenomen. Zo maken we een onderscheid tussen directe en indirecte emissies. Onder de directe emissies vallen gasverbruik, koelmiddelen en brandstof eigen transport. Bij indirecte emissies rekenen we aangekochte elektriciteit voor eigen gebruik, brandstof uitbesteed transport en uitstoot in de keten mee.
Bij onze Exclusieve Merken (eigen merken, huismerken) maken we zelf per product de afweging tussen de voor- en nadelen van verpakken. De focus ligt daarbij op materiaalreductie omdat daar directe winst te behalen is. In 2022 zijn de deksels van ons Exclusieve Merk voor noten 'Daendels' vervangen door een hersluitbare seal, wat een kunststofreductie van 20% heeft opgeleverd.
In 2023 zetten we nog een stap in de richting van duurzame verpakkingen. De verpakkingen van Smikkelbeer, ons eigen Exclusieve Merk voor snoep, zijn in een nieuw jasje gestoken. Het snoep wordt nu in een doypack stazak verpakt, wat zorgt voor een plasticbesparing van 75%. Daarnaast kunnen deze zakken efficiënter vervoerd worden. Dat zorgt voor een betere palletbelading en dus minder luchttransport.
Sligro Food Group onderneemt op duurzame wijze met aandacht voor mens, maatschappij en milieu. Dat betekent ook dat we een aantal sociaal-maatschappelijke, op de mens gerichte, initiatieven steunen. Dit doen we bij voorkeur voor een langere periode. Elk project of initiatief dat we steunen is een bewuste keuze.
Sligro Food Group heeft dagelijks contact met de Voedselbanken in Veghel en ’s-Hertogenbosch. Zij ontvangen van ons etenswaren en drinken die retour komen vanuit onze zelfbedieningsgroothandels, bezorgservices en distributiecentra. Het gaat om producten waarvan de houdbaarheid nog voldoende is, maar die niet meer in aanmerking komen voor uitprijzing in onze voordeelpleinen.
Uitval van producten kan altijd gebeuren. Een gescheurd etiket, assortimentswisselingen of een beperktere houdbaarheid. Voor de producten die wij niet meer kunnen verkopen, is de Voedselbank een goede optie. Want het aller slechtste dat je met voeding kunt doen, is weggooien. Zeker als je weet dat er mensen zijn voor wie dagelijks eten en drinken niet vanzelfsprekend is.
In het Retouren Sorteer Centrum wordt de selectie gemaakt. Vervolgens nemen vrijwilligers van de Voedselbanken het over. Ze sorteren alles en maken een evenwichtige verdeling. En als ze van bepaalde producten teveel hebben, verdelen ze die onder de omliggende voedselbanken. Zo komen deze producten altijd op een plek terecht waar ze hard nodig zijn.
De Voedselbanken steunen op het moment ruim 80 gezinnen, wat neerkomt op 200 tot 250 personen, waaronder ongeveer 100 kinderen. Producten als zuivel, vleeswaren en kaas zijn lastig te krijgen door de Voedselbanken. Net als producten als brood, groenten, fruit, verzorgingsproducten en zelfs honden- en kattenvoer. Producten die wij in ons assortiment hebben en dus ook kunnen leveren, De Voedselbanken zijn dan ook enorm blij met deze duurzame samenwerking.