Er gaat weinig boven een glanzende, dikke en romige mayonaise. Sligro lanceerde met Kern vegan mayo een plantaardige variant. Een mayonaise die zich volgens critici uitstekend kan meten met haar traditionele tegenhanger.
De tijd waarin de snackbar alleen werd bezocht voor een snelle hap is passé. Anno nu is de snackbar een plek waar gasten echt wel wat meer verwachten dan een standaard frietje met een snack. Ondernemers bieden vaker ruimte aan ‘dine-in’-gasten en maken hun aanbod ruimer en luxer. Zo maakt het frietje mét vaak plaats voor loaded fries en zitten naast de gewone kroket tegenwoordig meerdere luxe, garnalen- en groentekroketten in het aanbod. Ook sauzen krijgen een upgrade: behalve de standaard mayonaise zijn mayo’s met truffel, sriracha of wasabi geen uitzondering meer en ook vega(n) snacks maken absoluut hun opmars in de ‘friettent’.
Al deze trends tillen de klassieke cafetaria naar een ander niveau. Bij Sligro spelen we natuurlijk graag in op deze ontwikkelingen. Daarom hebben we recent een vegan mayo van ons merk Kern geïntroduceerd: een romig en smaakvol alternatief voor de traditionele mayonaise, met de kwaliteit van een A-merk en verkrijgbaar voor een sterk concurrerende prijs. Kern is een van de oudste eigen merken van Sligro en samen met de andere eigen merken het kloppend hart van het totaalassortiment. Met de vegan mayo werd het aanbod van Kern nóg completer, naast vegetarische snacks als vega hamburgers, bamihapjes en mini-loempia’s. Zo kunnen snackbars met gemak beter voldoen aan de veranderende vraag van gasten.
Een klassieker als mayonaise is bij uitstek een product waar liefhebbers kritisch op zijn. Smaak is dus meer dan ooit essentieel. Daarom hebben we bij de ontwikkeling van Kern vegan mayo onze Belgische collega’s betrokken. Onze zuiderburen weten immers perfect hoe je goede mayonaise maakt. Ook in ons ZiN inspiratielab is de nieuwe mayo uiteraard aan verschillende tests onderworpen. Het resultaat is een prachtige, romige en volle mayo met een smaakprofi el waarin je een zoetige smaak én een klein zuurtje herkent. Het beste van twee werelden in één fl es.
Ook verschillende horecaondernemers en chefs hebben voorafgaand aan de lancering de nieuwe mayo geproefd. Eerlijk gezegd was er vooraf behoorlijk wat scepsis. Maar het product doorstond de smaaktesten glansrijk: het werd unaniem zeer positief ontvangen en doet volgens critici beslist niet onder voor de conventionele variant. Kern vegan mayo staat sinds afgelopen zomer in het schap. Momenteel is het product verkrijgbaar in een handzame fles van 750 ml. Waarschijnlijk komen er ook grotere verpakkingen in het assortiment.
Vraag Remco van Drunen naar zijn favoriete keuken en hij roept direct het antwoord: “Fusion en dan vooral de mix van de Aziatische en mediterrane keuken. Spannend, lekker en kleurrijk.” Toen Remco samen met zijn vriendin een eigen cateringbedrijf runde, stonden fusiongerechten dan ook vaak op het menu. Vorig jaar verruilde hij het ondernemerschap voor de rol van culinair adviseur bij Sligro Den Bosch: “Ik was toe aan minder hectiek en meer tijd voor mijn gezin. Maar het horecavak helemaal de rug toekeren? Dat nooit.” Gelukkig vindt Remco ook in zijn huidige baan volop inspiratie en kan hij zijn creativiteit kwijt. Bijvoorbeeld in de Hautedog: een volledig vegan snack die de klassieke hotdog een nieuwe, culinaire betekenis geeft. “Het is een heerlijke, veelzijdige én planetproof snack”, aldus Remco. Als saus gebruikt hij Kern vegan mayo, die volgens hem prima kan concurreren met de traditionele variant: “De smaak en romigheid zijn zoals je van een goede mayonaise verwacht. Helemaal culinair verantwoord dus.”