Verduurzamen van je bedrijfsprocessen ingewikkeld? Een echte quick win is overstappen op natuurlijke schoonmaakmiddelen en zeep. Daarmee maak je snel en moeiteloos een positieve impact op CO2-uitstoot en op het gebruik van fossiele grondstoffen en microplastics.
“Waarom wassen wij eigenlijk met synthetische producten, als het ook natuurlijk kan?”, vroegen studenten Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse zich in 2013 af. Op tv hadden ze gezien hoe mensen in Nepal de was deden met de schillen van de zeepnotenboom (sapindus), die samen met water een natuurlijk schuim vormen. Zo ontstond het idee voor hun onderneming Seepje.
Met hun bij elkaar gelegde studiefi nanciering haalden ze de eerste lading zeepschillen uit Nepal. Inmiddels zijn de schoonmaakmiddelen, wasmiddelen en handzeep van Seepje verkrijgbaar in heel Nederland en België, diverse andere Europese landen en zelfs in Zuid-Korea. Alle producten zijn voor minimaal 99 procent van natuurlijke oorsprong en het streven is 100 procent. Dus zónder de aardolie, synthetische kleur- en geurstoffen en microplastics die vaak in reguliere schoonmaakmiddelen zitten. En met veel minder CO2-uitstoot: Seepje kost minder energie om te maken, minder energie om afvalwater te fi lteren én Seepje vervoert de schillen naar Nederland met duurzaam zeetransport.
Ook op sociaal gebied wil Seepje zo veel mogelijk impact maken. De Nepalese schillen boeren en -coöperaties krijgen een eerlijke prijs en ondersteuning, bijvoorbeeld door trainingen. Seepje werd hiermee het eerste Fair Trade schoonmaakmerk van Europa. Voor het inpakken werkt Seepje samen met sociale werkplaatsen in Nederland en draagt zo bij aan de ontwikkeling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.