“Veel gasten die champagne bestellen, gaan automatisch voor een bekend merk. Champagne is duur en ze kiezen het liefst voor een ‘veilige optie’. Jammer, want die grote bekendheid heeft vaak vooral met goede marketing te maken. Bovendien stellen grote champagnemerken zich niet altijd even sympathiek op ten opzichte van restaurants. Als sommelier breng ik dan ook graag onbekende parels onder de aandacht.
Champagne Rare is daar een goed voorbeeld van. Ik kwam er voor het eerst mee in aanraking op een evenement voor wijnprofessionals in Amsterdam. Uiteindelijk heb ik de champagne toen niet kunnen proeven, omdat ik me wat te opgelaten voelde om in de rij te gaan staan. Maar een tijdje later zag ik hem bij Sligro in Eindhoven en nam ik hem mee. Ik was onder de indruk van de smaak. Het is een assemblage van zeventien cru’s die zeven jaar gerijpt hebben in de kelders van champagnehuis Piper-Heidsieck. De naam ‘Rare’, bijzonder, doet deze champagne echt eer aan, want alleen in een uitzonderlijk goed oogstjaar wordt er een nieuwe vintage gelanceerd. De meest recente komt uit 2008. Onlangs is Champagne Rare zijn eigen weg gegaan en valt het niet meer onder Piper-Heidsieck.
Je kunt niet altijd beredeneren waarom je ergens van houdt, daar komt emotie bij kijken. Ik ken de makers niet persoonlijk, toch heb ik een sympathieke indruk van ze. Bijvoorbeeld omdat ze altijd uitgebreid reageren als ik iets plaats op social media. Ook de prachtige fl es werkt natuurlijk mee. De fl es is uitgerust met een gouden tiara die is ontworpen door de Parijse juwelier Arthus Bertrand. Je kunt het kroontje van de fl es halen en op je hoofd zetten. Vooral in Azië worden daar veel selfi es mee gemaakt. Het is een gebruik dat echt vanuit de consument zelf komt, dus geen opgelegde marketing.
Maar het gaat natuurlijk om wat ín de fl es zit. Niet voor niets won deze champagne een gouden medaille op de International Wine Challenge 2021. Hij leverde tegelijkertijd Émilien Boutillat, chef de cave van Piper- Heidsieck, de Sparkling Winemaker of the Year Award op. Je proeft ananas, kokosnoot en citrus en daarnaast iets vettigs en nootachtigs. Perfect bij een gerecht met elementen van gember of citrus erin, zoals lam met een citruskorst. Ik vind dat we gasten soms moeten ‘herprogrammeren’: ze stimuleren om buiten hun comfortzone te stappen en te kiezen voor een champagne die ze nog niet kennen. Champagne Rare zal ze in elk geval niet teleurstellen.”