Het ligt niet direct voor de hand, een kunstenaar die een schaalbaar foodconcept voor de horeca ontwikkelt. Maar zodra je meer hoort over de achtergrond, drijfveren en aanpak van fotograaf Rem van den Bosch, wil je direct zijn seabased food gaan proeven.
“Altijd heb ik me al betrokken gevoeld bij water en zee. Misschien komt dat doordat ik op een woonark in Schiedam geboren ben. In mijn werk als kunstenaar staat de zorg voor de wereld centraal. Ik fotografeer, maak educatieprojecten voor scholen en houd me bezig met foodprojecten. Tijdens een project in Yerseke leerde ik dat mosselen een heel duurzame bron van dierlijk eiwit zijn. Ze belasten het milieu minimaal en in plaats van CO2 uit te stoten, slaan ze het op in hun schelp. Maar mosselen worden vooral gegeten door een wat oudere doelgroep. Ik ben gaan nadenken hoe ik deze schelpdieren voor een breder publiek toegankelijk kon maken. Zo ontstond het idee voor de mosselburger.
Met jeugdvriend en chef Tim Sinke ben ik de keuken in gegaan. In een halfjaar tijd ontwikkelden we een burger die voor zeventig procent uit mosselen bestaat en daarnaast uit groente, kruiden en specerijen. Een productiepartner maakte er vervolgens een versie van die geschikt is voor productie op grote schaal en die kant-en-klaar is in te zetten in de horeca. Om een jonge doelgroep aan te spreken, heb ik Seabør bedacht, een soort Robin Hood van de zee. We hebben in de ontwikkelfase ook tastings gehouden met kinderen. Hoewel veel kinderen nog nooit mosselen hadden gegeten, waren ze over de burger heel enthousiast. Ook millennials hoop ik aan te spreken, voor hen is beleving en bewust consumeren heel belangrijk. De carbon footprint van de mosselburger ligt lager dan die van veel plantaardige vleesvervangers. En zelfs ruim zes keer lager dan die van een rundvleesburger! We werken bovendien met een mosseltype dat door de consument als te klein wordt ervaren en gaan daarmee verspilling tegen.
Duurzaamheid is een ontzettend belangrijk onderdeel van het verhaal. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat de mosselburger lekker is. Ook mensen die niet zo bewust met klimaat bezig zijn wil ik enthousiast krijgen, zodat ze ongemerkt toch bijdragen aan de voedseltransitie. Omdat ik zo in dit product geloof, investeer ik veel in marketing. Zo ben ik in het voorseizoen persoonlijk bij strandpaviljoens langsgegaan om de burger te presenteren. Ook andere chefs en versmanagers die interesse hebben, mogen me gerust benaderen.
Mijn ambities met seabased food - een zelfbedachte term voor duurzaam geoogste producten uit de zee - zijn groot. Deze zomer verwacht ik al nieuwe producten te kunnen lanceren. Maar de boodschap is zoveel groter dan de producten alleen. Ik werk met een heel creatief team, in die creativiteit zit onze grote kracht. Via storytelling hopen we een groot publiek te bereiken. Mijn ambitie is om écht impact te maken als het gaat om CO2-reductie.”