De start van het nieuwe jaar is hét moment om nieuwe serviesitems aan te schaffen. Tegenwoordig kun je het letterlijk en figuurlijk zo bont maken als je zelf wil: zowel qua servies als qua budget zijn er legio opties.
Vraag servieskenner Rob Kantelberg naar de huidige do’s en don’ts voor servies, en hij begint te glimlachen. “Alles kan en mag tegenwoordig. Don’ts? Die zijn er nauwelijks meer.” Kantelberg kan het weten. Al 19 jaar volgt hij als Senior Product Group Manager Tableware & Cookware bij Sligro de serviestrends op de voet. Inspiratie haalt hij vooral uit het buitenland: op beurzen en conceptstores in Parijs en Frankfurt, en van de socials van toonaangevende winkels in de Verenigde Staten. “Daar lopen ze toch echt op de troepen vooruit. De meeste trends komen daarna via Engeland onze kant op.”
Net als de smaken óp het bord, verandert ook het bord zelf. De tijden waarin ondernemers één uniform servies aanschaften - vaak van wit porselein, al dan niet met patroon - zijn voorbij. De huidige serviestrend is eclectisch, vertelt Kantelberg: “Verschillende kleuren, vormen, groottes, texturen, reliëfs en merken door elkaar, variatie is in! Er wordt volop gemixt en gematcht. Natuurlijk zien we wel bepaalde trends. Wit en ivoor zijn bijvoorbeeld nog altijd heel erg actueel. Tegelijkertijd ontstaat ook een tegentrend die doet denken aan de seventies, met juist heel veel warme kleuren. Ook metallictinten doen het goed momenteel. En blauw: dat is echt de kleur van nu. Blauw is geen natuurlijke kleur in food, dus chefs doen er goed aan om even te testen of een blauw bord niet vloekt met hun gerecht. Rood vlees en een felle kleur blauw gaan bijvoorbeeld niet samen.”
Felblauw en rood vlees zijn dus geen geschikte combi, maar wat doet een goed servies wél voor je eten? “De kleur, vorm en materiaal bepalen de uitstraling van je servies en deels van je gerecht. Als een bord en gerecht complementair zijn, tillen ze elkaar echt naar een hoger niveau. Een rood dessert op een donker bord, of een felgroene soep in een prachtige witte kom… daardoor komen zowel het servies als gerecht beter uit. De presentatie wordt dan niet alleen een lust voor het oog, maar je kunt ook nog eens vijftig cent tot een euro meer vragen voor je gerecht. Een mooi, passend servies is dus een echte margemaker. Bovendien is servies net als bestek en glaswerk een verlengstuk van je concept, een manier om de stijl en sfeer van je zaak benadrukken”, zegt Kantelberg. Weten welke food-serviescombinaties werken en welke niet? “Test zo veel mogelijk uit”, tipt Kantelberg, “proberen is leren. Of volg de ZiN training Art of plating bij Sligro. Daarin krijg je allerlei handvatten over hoe mooi servies bijdraagt aan de beleving aan tafel.”
Met het eigen serviesmerk Intermezzo bedient Sligro de horecaondernemer die op zoek is naar kwalitatief hoogstaande en betaalbare serviesitems die bovendien helemaal van nu zijn. De hele collectie bestaat uit een kleine 800 items, van borden tot soepkommen en van ramekins tot sausschaaltjes. Intermezzo is onderverdeeld in de kwaliteitscategorieën Basis en Hotel. Kantelberg: “De items in de categorie Hotel zijn geschikt voor intensief gebruik in de horeca. Elke dag in de vaatwasser, stapelen, van in de koeling naar onder de warmtelamp; allemaal geen enkel probleem. Intermezzo Hotel is gemaakt van porselein, het favoriete materiaal van de horecaprofessional. De items zijn op hoge temperatuur gebakken en daardoor stevig, stapelbaar en bestand tegen grote temperatuurverschillen.”
Materiaal is - naast de kleur, vorm en het budget - een belangrijk criterium voor de keuze van een servies. Hoe kies je het juiste materiaal? Dit minicollege helpt je op weg.
De Hotelcollectie is ook chipproof, waarmee wordt bedoeld dat er niet tot nauwelijks stukjes van de rand springen als het servies ergens tegenaan stoot. Chippen is niet alleen lelijk, maar ook in strijd met de HACCP-eisen. Kantelberg vervolgt: “Intermezzo Basis staat ook voor trendy en voor kwaliteit, maar kan bij intensief horecagebruik sneller beschadigen. De categorie is, vanwege de lagere prijsklasse, geschikt voor ondernemers die bijvoorbeeld minder kunnen of willen uitgeven, of die vaker willen rouleren. Overigens is ook Hotel zeer betaalbaar in vergelijking met A-merken, zeker gezien de topkwaliteit.” Op het verkoopschap staat aangegeven om welk kwaliteitslabel het gaat. De items van Intermezzo Hotel zijn bovendien aan de onderkant voorzien van het stempel ‘Hotel’.
Reactive glaze is een grote hit in keramiekland momenteel. Daarvoor wordt keramiek afgewerkt met een glazuur die tijdens het afbakken een fysische reactie ondergaat. Het servies krijgt zo geen egale kleur, maar een schakering aan kleuren. Hoe hoger de baktemperatuur, hoe lastiger het aanbrengen van de glazuurlaag. Reactieve glazuur gaat daarom goed samen met stoneware, maar inmiddels wordt ook veel porseleinen servies (op hoge temperatuur gebakken) voorzien van een reactive glaze.
Intermezzo is een dynamische collectie met meerdere lijnen, allemaal uitsluitend te verkrijgen bij Sligro: “Twee keer per jaar brengen we nieuwe items uit, rond de feestdagen en in het voorjaar. Onder de stijlvolle lijn Lodi - Intermezzo Basis - is naast de kleuren zand en ivoor net de nieuwe kleurtint brons geïntroduceerd. Een prachtige aanvulling die inspeelt op de metallic-trend”, aldus Kantelberg. Hij vertelt dat de Lodi-lijn is gemaakt van stoneware en bewerkt met de populaire reactieve glazuur. “De producten zijn gebakken op 1100°C en zijn enorm stevig.” Ook onder Lazio, een andere Intermezzolijn, komen binnenkort nieuwe items uit. “Lazio heeft het Intermezzo Hotellabel. De reeks staat voor energie en beweging - dat wordt versterkt in de ronde vormen van het servies. De items zijn uitgevoerd in verfrissende kleuren. De hele collectie is van porselein en voorzien van een versterkte rand.”
Naast het eigen merk Intermezzo voert Sligro uiteraard ook volop andere labels, waaronder exclusieve merken zoals Villeroy & Boch en RAK. Ook items van het Belgische merk Cosy & Trendy staan op het serviesschap. Dit merk valt net als Intermezzo in het vriendelijke prijssegment. Ook voor Cosy & Trendy is een lijn voor de horeca ontwikkeld: Proof. Daarin vallen weer verschillende porseleinen reeksen, waaronder Solas en Bogota. De nieuwe items zijn rond eind 2024 beschikbaar in de Sligro-vestigingen en online. Pieter van Lancker is bij producent Billiet als productontwikkelaar verantwoordelijk voor het ontwerp van Proof. Hij licht toe: “Met Solas springen we in op de blauwe serviestrend. De items zijn voorzien van een prachtig blauwe reactieve glazuur en hebben een unieke, geribbelde rand. Ook Bogota heeft een reactieve glazuur. De items zijn aan de buitenzijde donker, met zachte, lichte kleuraccenten op de bovenzijde van de borden en kommen, spiegels genaamd. Dit zorgt voor een mooie schakering aan kleuren. Beide reeksen zijn stijlvol, van eersteklas kwaliteit én betaalbaar. De collecties gaan ongetwijfeld hoge ogen gooien in de horeca.”
Ook wit blijft onverminderd populair. Het high-end merk Q Performance, uiteraard ook beschikbaar bij Sligro, introduceert in de witte reeks Chalk een aantal nieuwe serviesitems. Kantelberg: “Deze zijn van hard aluminaporselein, dus erg sterk, maar tegelijkertijd licht in gewicht - fijn voor de zwarte brigade. De items in de collectie zijn volledig geglazuurd om krasvorming te voorkomen en zijn afgewerkt in zowel mat als glans.”
Behalve de kleur en het materiaal, bepaalt ook de vorm de uitstraling van een servies. Ook daarin is er volop ontwikkeling. “Vierkante borden zijn passé. We zien anno nu meer rond en asymmetrisch, ovaalvormig servies. Ook de opstaande randen zijn in opkomst. Die benadrukken een informele, huiselijke sfeer en geven je gerecht een comfortfood-achtige twist”, zegt Kantelberg. Ook Pieter van Lancker spot meer natuurlijke, ronde serviesvormen in de horeca, overgewaaid uit Scandinavië. “De organische look is erg populair, zowel qua kleur als qua vorm.” Net als Kantelberg ziet hij meer en meer eclectische serviezen in de horeca: “Hoe meer variatie, hoe beter. Elk gerecht heeft een ander bordje. Goed nieuws voor de horeca: er is een wereld aan mogelijkheden.”
Weten welk servies het beste matcht met welk (type) gerecht? Leren hoe je de presentatie van je gerecht nog meer schwung geeft? Deze en andere tips & tricks leer je bij de ZiN training Art of plating in het ZiN Inspiratielab. Check de website van Sligro voor meer info en data.