Met een duurzame samenleving voor ogen is duurzaam vervoer voor Sligro een belangrijk speerpunt. Dit jaar breiden Sligro en haar vervoerspartners het elektrische vrachtwagenpark dan ook fors uit. Daarnaast kijken we samen met onze horecaklanten voortdurend naar mogelijkheden om deze voertuigen zo effi ciënt mogelijk te laten rijden.
‘Al in 2014 begonnen we, met onze vervoerspartner Simon Loos, met de eerste elektrische voertuigen”, vertelt Yvonne Poels, manager Transport bij Sligro Food Group. “Daarmee liepen we toen al fl ink voorop. In tegenstelling tot een paar jaar geleden zijn elektrische voertuigen nu voldoende betrouwbaar en beschikbaar. Wel is de prijs helaas nog steeds ongeveer drie keer zo hoog als die van een voertuig dat rijdt op fossiele brandstof.”
“We zijn momenteel volop bezig met de omvorming van het wagenpark. Met een investering van maar liefst vijfentwintig nieuwe elektrische vrachtwagens voor de bezorgservice zetten we dit jaar een enorme stap in de overgang naar duurzaam vervoer. Ook onze vervoerspartners Koninklijke Euser en Ploeger Logistics dragen hier met uitbreiding van hun elektrische wagenpark ook een fl ink steentje aan bij.
Voor vervoer in de stad is elektrisch rijden op dit moment het schoonste alternatief. Maar de tijd staat niet stil. Yvonne: “We blijven kijken naar de nieuwste ontwikkelingen. In de komende jaren willen we daarom ook een proef gaan doen met rijden op waterstof. De kosten hiervan zijn nu nog tweemaal zo hoog als die van elektrisch rijden. In Veghel wordt een waterstofstation geplaatst en we investeren als test in één waterstofvoertuig.”
Naast de vijfentwintig nieuwe elektrische vrachtwagens bestelt Sligro dit jaar vijftien kleinere elektrische voertuigen voor de ZB-vestigingen. Yvonne: “Nu rijdt daar alles nog op diesel. Dus ook hier maken we een mooie duurzaamheidsslag.”
Elektrisch rijden is vanzelfsprekend schoner, maar de productie van een voertuig levert wel CO2-uitstoot op. Daarnaast vormen fijnstof van banden en gebruikte accu’s ook een belasting voor het milieu. “Daarom blijft de vraag relevant: hoe gaan we met z’n allen minder kilometers maken?”, legt Yvonne uit. “Wij hebben een breed scala klanten met verschillende behoeften. Een bedrijfsrestaurant wil bijvoorbeeld op een andere tijdstip beleverd worden dan een kroeg die zich in dezelfde straat bevindt. Om allerlei praktische redenen blijkt dit moeilijk op één lijn te krijgen. We hebben hier natuurlijk alle begrip voor, maar we proberen altijd, samen met klanten, te zoeken naar mogelijkheden om aflevermomenten te combineren zodat we het aantal te rijden kilometers kunnen beperken. Duurzaamheid is niet alleen een taak voor Sligro, het gaat ons allemaal aan. De klant kan natuurlijk ook altijd nadenken over bijvoorbeeld de mogelijkheid om bestellingen te clusteren waardoor de vrachtwagen minder hoeft te rijden.”
Bij de transitie naar elektrisch vervoer komen verschillende uitdagingen om de hoek kijken. De beschikbaarheid van stroom bijvoorbeeld. “En dan bij voorkeur uiteraard groene stroom”, stelt Yvonne. “Omdat grijze stroom voor je elektrische voertuig nog steeds negatieve impact op je footprint heeft. Verder willen we graag dat de actieradius de komende jaren hoger wordt, zodat we heel Nederland kunnen bereiken. De koelvriescombinatie bovenop de vrachtwagens vraagt namelijk veel van de accu’s. Onze nieuwe voertuigen kunnen groot Amsterdam makkelijk aan, maar je kunt ze niet zomaar naar Den Helder laten rijden. Gelukkig zijn de verwachtingen over de ontwikkeling van accu’s voor de nabije toekomst heel positief. Ze worden steeds beter en, ook niet onbelangrijk, steeds kleiner. Daardoor kun je ook weer meer spullen meenemen.”