Utrecht | Guillotine
Guillermo Wijnen
Chef Guillermo ziet koken voor iemand met een allergie als een uitdaging. Dat wordt gewaardeerd door gasten, net als de oprechte aandacht aan tafel.
‘‘Als je bij een restaurant drie weken van tevoren moet reserveren, er driedelig bestek op een wit linnen servet op tafel ligt en je de hoofdprijs betaalt voor het eten, dan moet alles kloppen. Anders ga je teleurgesteld naar huis. Onze strategie is: de verwachtingen laag houden en die vervolgens met een fijne, persoonlijke service ruimschoots overtreffen. Dat doen we door een schappelijke prijs te vragen voor onze gerechten en alles te laten kloppen. Maar ook de ongedwongen sfeer, de nostalgische setting en storytelling dragen eraan bij. Zo refereren sommige gerechten op de kaart aan de tijd dat mijn opa na de oorlog een traditionele broodjeszaak begon in Amsterdam, zijn recepten zijn vandaag de dag nog steeds in omloop in ons restaurant. Ook vertellen we over de lokale leveranciers bij wie we inkopen, zoals distilleerderij Wynand Fockink. Onze medewerkers komen van de Hotelschool of hebben in sterrenzaken gewerkt. Ze weten wat goede service is, maar werken liever bij ons dan in een zaak waar alles stijf en opgedirkt is. In het online reserveringssysteem zien we het als gasten al eerder zijn geweest, daar refereren we bij binnenkomst aan. Hierdoor voelen gasten zich gewenst en welkom. Hoewel we nog maar kort open zijn, hebben we zo al een vaste klantenkring opgebouwd. Zowel locals als BN’ers komen vaak langs, dit is omdat het geen ‘zien en gezien geworden’-zaak is en iedereen met rust gelaten wordt. Ook toeristen komen graag: zij willen een keertje écht Hollands eten in een restaurant waar ook locals komen.”