Dezelfde kwaliteit in minder tijd

Culivers

Bert Wauters is er trots op dat hij en zijn team vele horecaprofessionals weten te ondersteunen in hun dagelijkse werk. Hij is hoofd productontwikkeling bij Sligro’s dochteronderneming Culivers, die als dark kitchen voor de Sligro-klant, verse maaltijden en maaltijdcomponenten ontwikkelt.

Bespaar aanzienlijk op de mise-en-place

“Culivers fungeert als mise-en-placekeuken voor vaste klanten van Sligro. Ten opzichte van een jaar of twintig geleden, hebben chefs een veel bredere functie gekregen. Ze moeten zich nu ook bezighouden met HACCP, kostenbeheersing, waste management en zelfs werving en selectie. Tegelijkertijd moet de kwaliteit staan, elke avond weer. Wij ondersteunen ze daarin. Dat doen we met een groot assortiment producten, zoals groentecrèmes, kruidenoliën, vleesbereidingen en onze premium sauzen op basis van jus de veau.

Convenience heeft een slecht imago, je denkt al snel aan pakjes en zakjes met allerlei kunstmatige toevoegingen. Maar onze producten zijn exact zoals je ze zelf zou maken. Voor onze groentecrèmes gebruiken we verse groente, waar we alleen wat room en zout aan toevoegen. Daarmee zijn we uniek in de markt. Op deze groentecrèmes ben ik heel trots, net als op onze kruidenoliën. Het zijn toch producten die best wat tijd kosten om te maken, maar die een enorm verschil maken als het gaat om gelaagdheid in smaak. Onlangs hebben we peterseliewortelcrème en misocrème toegevoegd aan het assortiment. Ook hebben we drie nieuwe kruidenoliën ontwikkeld: dille, peterselie en bieslook.

Voordat ik bij Culivers kwam werken, hield ik me bezig met franchiseconceptontwikkeling voor een grote Amerikaanse fine-diningketen. Ik heb hierbij veel kennis opgedaan over het schaalbaar maken van concepten. Dat is kennis die bij Culivers goed van pas komt. Onze miseen- placekeuken is bijvoorbeeld erg handig als je wilt opschalen naar meer horecazaken. Je kunt dan al vanaf de opstartfase constante kwaliteit leveren, zonder dat je eerst mensen hoeft te werven of te trainen.

Ik vind het leuk om mee te denken over nieuwe producten. Ons team bestaat uit een mooie mix van productontwikkelaars, diëtisten en levensmiddelentechnologen. We staan dagelijks in contact met chefs en met de accountmanagers van Sligro, om te achterhalen welke behoeften er op dat moment zijn. Voordat we een nieuw product op de markt brengen, laten we dat uitgebreid testen in diverse horecakeukens. Is het werkbaar, is het lekker, houdt het zich goed au bain-marie? Ook de culinair adviseurs van ZiN Inspiratielab denken hierover met ons mee.

Als een product dan succesvol wordt en we er enthousiaste reacties over krijgen van chefs, geeft dat erg veel voldoening. We zien dat we de horecaprofessional echt toegevoegde waarde bieden: een signifi cante tijdswinst, zonder in te boeten aan kwaliteit. Bovendien kunnen ze aan onze oliën, crèmes en sauzen nog heel eenvoudig hun eigen signatuur toevoegen - voor veel chefs een belangrijk pluspunt.”

‘Onze producten zijn exact zoals je ze zelf zou maken’

Hot topics