Over water en elektrisch

Duurzame bevoorrading

Bij een duurzame toekomst hoort ook het duurzaam bevoorraden van onze klanten. Sligro heeft daarin al de nodige stappen gezet maar blijft experimenteren met slimme, duurzame oplossingen. Zo ook met een interessante pilot op de Amsterdamse Nieuwmarkt met historische kademuren en bruggen.

Amsterdam wil in 2030 emissieloos zijn. Sligro rijdt in het Amsterdamse centrumgebied reeds met acht elektrische vrachtauto’s van de bezorgservice en is daarmee al een eind op de goede weg. Maar er speelt nog een probleem: de oude, historische kademuren in de binnenstad zijn gemaakt in de tijd van paard en wagen. Daarmee zijn ze niet bestand tegen het zware vrachtverkeer waar ze dagelijks onder gebukt gaan. Gemeente Amsterdam werkt daarom aan strenge regelgeving om vrachtauto’s te weren uit de binnenstad.

Fragiele kademuren

Sligro is veruit de grootste horecaleverancier in het hart van Amsterdam. Samen met onder meer Gemeente Amsterdam en Zoev City (Zorgeloze Oplossing Elektrisch Vervoer in de stad) werkt Sligro aan een slimme duurzame oplossing die én schoon is én de fragiele kademuren en bruggen niet onnodig belast. In een innovatieve pilot werkten we met vervoer over water in combinatie met kleine elektrische auto’s. De pilot wordt deels gesubsidieerd door Gemeente Amsterdam. Uiteindelijk werken we toe naar een zelfvoorzienend businessmodel, onafhankelijk van subsidies.

Vervoer over water

Hoe werkt het? De rederij die het vervoer over water verzorgt heeft een overslagplek in de haven van Amsterdam-West. Daar rijdt onze bezorgservice vanuit Amsterdam Westpoort naartoe. De rolcontainers worden hier in een zeecontainer geladen. In iedere zeecontainer passen vijftien tot zeventien rolcontainers. Een grote kraan plaatst vervolgens de zeecontainer in de klaarliggende schuit. Met twee containers aan boord vaart de schuit in een uur vanuit Amsterdam-West naar de Gelderse Kade aan de Nieuwmarkt. De rolcontainers worden hier uit de zeecontainer gereden. Een grote elektrische kraan op een naastliggend ponton tilt ze vervolgens op de kade. Hier staat een kleine elektrische auto klaar die de rolcontainers naar de klanten brengt.

Leren

Met deze pilot willen we zo veel mogelijk leren over elektrisch transport en vervoer over water. Hoe lang duurt het watertransport? Tegen welke obstakels loop je aan? Hoe werkt de elektrische auto? Willen we eventueel externe partijen inschakelen? We verzamelden tot nu toe enorm veel data en hebben inmiddels goed in kaart wat werkt en wat absoluut beter moet. We willen de rolcontainers bijvoorbeeld sneller van de schuit op de kade krijgen. Een hefplateau kan uitkomst bieden. Daarvoor is echter wel een gemeentelijke elektra-aansluiting op de kade nodig, waar we al een tijdje op wachten. Verder voldoet de elektrische auto nog niet aan alle wensen. We moeten bijvoorbeeld nu nog een aanhangwagen gebruiken die de bewegingsvrijheid in het overvolle centrum flink beperkt. Volgende punt is het doorontwikkelen van de auto, zodat deze uiteindelijk aan al onze wensen voldoet. En uiteraard het vinden van de juiste partner die deze elektrische auto voor ons gaat maken.

"In een innovatieve pilot werkten we met vervoer over water in combinatie met kleine elektrische auto’s"

Betere relatie met buurt, bewoners en ondernemers

In de pilot betrokken we zes tevreden horecaklanten. Zoals ze al gewend waren kregen ze hun bestellingen netjes op tijd geleverd. Bijkomend voordeel van dit project is dat het zorgt voor een betere relatie tussen buurt, bewoners en ondernemers. Zeker in het centrum van Amsterdam staat deze relatie vaak op gespannen voet. Uiteindelijk zit in een dichtbevolkt gebied niemand te wachten op ronkende vrachtwagens die ’s ochtends vroeg komen bevoorraden. Omwonenden keken tijdens de pilot vol bewondering naar de schone, kleine en stille elektrische auto's die hun leefomgeving een stuk prettiger maken.

Hot topics