Ze verbaasde zich erover dat er zo gemakkelijk eten wordt weggegooid en startte daarom haar bedrijf SUNT. Laura Hoogland ‘redt’ bananen en maakt daarvan onder andere bananenbrood en ‘baked’ donuts. Maar ook bananenpuree voor andere fabrikanten, zodat die met weinig moeite een duurzamer eindproduct kunnen maken.
“Maar liefst een derde van de totale hoeveelheid geproduceerd voedsel wordt verspild. Dat gebeurt overal in de keten en met allerlei redenen: overschotten, mislukte teelt, te hoge kwaliteitseisen of een verkeerde inschatting bij de inkoop. Ik verbaas me erover dat weggooien zo gemakkelijk gaat en wilde bewijzen dat het anders kan. Ik besloot meteen voor het meest verspilde product ter wereld te gaan: de banaan. Want maar liefst de helft van de geteelde bananen wordt weggegooid. Deels gaat het om bananen die te klein, te groot of te krom zijn of niet meer aan een tros zitten. Die worden er door de telers al tussenuit gehaald. Maar de goedgekeurde bananen die worden verscheept, komen regelmatig rijper dan gewenst aan en kunnen dan niet meer de supermarkt of groothandel in. De goedkoopste optie is om ze te vernietigen.
Tenminste, dat wás altijd zo. Want wij gebruiken deze afgekeurde bananen voor ons bananenbrood, onze granola en onze nieuwste innovatie: vegan ‘baked’ donuts. In oktober hebben we de eerste 'bananenfabriek' ter wereld geopend, in Geldermalsen. Hier maken we van afgekeurde bananen puree voor onze eigen producten, maar ook voor bijvoorbeeld smoothiemakers en ijsfabrikanten. Zo maken we het ook voor anderen makkelijker om duurzamere (eind)producten te maken.
Met SUNT halen we duurzaamheid en verspilling uit de geitenwollen sokkenhoek: we laten zien dat je rondom deze thema’s een succesvol businessmodel kunt opbouwen. Helaas is duurzaamheid alleen vaak onvoldoende drijfveer voor de voedingsindustrie. Duurzamer is prima, duurder niet. We hebben daar van begin af aan rekening mee gehouden. Om de kosten laag te houden, hebben we bijvoorbeeld het pelproces van de bananen geautomatiseerd.
Doordat we verspilling tegengaan, verlagen we de kosten voor de bananenimporteurs, verminderen we de impact op het klimaat en verbeteren we de positie van de teler. We richten ons op het duurzamer én verantwoorder maken van het bakkerijassortiment. Donuts hoeven bijvoorbeeld helemaal niet supervet en ongezond te zijn. Onze donuts bestaan voor 30 procent uit banaan en worden gebakken in plaats van gefrituurd, waardoor ze de helft minder vet bevatten.
Zo blijven we productinnovaties en toepassingen bedenken, waardoor er steeds minder bananen verspild worden. De volgende stap is om ook de bananenschillen te verwerken tot nieuwe grondstoffen voor papier en karton. Daarnaast hopen we anderen te inspireren om met andere fruitsoorten aan de slag te gaan. De banaan is, gezien de snelle rijping, de kwetsbaarheid en de hoge volumes, in alle opzichten het meest uitdagende fruit. Als wij met bananen het verschil kunnen maken, kunnen anderen dat met andere fruitsoorten ook!”