Rotterdam | Savor & Nosh
Nadja van Berkum
Een oprechte glimlach maakt het verschil, is de overtuiging van gastvrouw Nadja van Berkum. Ook goed luisteren naar gasten vindt ze heel belangrijk.
‘‘De manier waarop je de rol van gastvrouw invult kan je zaak maken of breken, daar ben ik heilig van overtuigd. In Breda is de horecadichtheid groot. Wij serveren craftbieren uit eigen brouwerij, cocktails en comfort food, maar daarin zijn we zeker niet uniek. Dus moet je je onderscheiden. Alleen als mensen positief over je praten en de mond-tot-mondreclame zijn werk doet, red je het. Wat goed gastvrouwschap dan precies is? Voor mij zit ’m dat vooral in interesse in je gasten. Meteen bij binnenkomst voel ik vaak al aan wat voor soort mensen het zijn en wat ze verwachten van een avond. Een groep die op zaterdagavond om 23 uur binnenkomt om cocktails te drinken, benader je net iets amicaler dan een echtpaar dat hun zoveel-jarig huwelijk komt vieren met een etentje. Dat is voor een groot deel aan te leren, maar blijft voor een deel iets ongrijpbaars. Iedereen in mijn team leer ik dezelfde basis, waarbij ik letterlijk aangeef wat ze op welk moment moeten zeggen. Dat vinden ze ook fijn, want het biedt houvast. Hoe meer ervaring ze krijgen, hoe meer ze dit kunnen loslaten en het op hun eigen manier kunnen doen. Maar ik zie gastvrouwschap breder dan de manier waarop je gasten benadert, het gaat ook om hoe ik mijn team benader. Eigenlijk zit daarin voor mij geen verschil. Uiteindelijk werkt dat natuurlijk weer door in hoe het team onderling met elkaar omgaat én in hoe ze met gasten omgaan.”