Rotterdam | Savor & Nosh
Nadja van Berkum
Een oprechte glimlach maakt het verschil, is de overtuiging van gastvrouw Nadja van Berkum. Ook goed luisteren naar gasten vindt ze heel belangrijk.
‘‘Wij werken met een puntensysteem. Een warme begroeting is een punt, een snelle opname van het eerste drankje is een punt, et cetera. Bij een goede ontvangst sta je dus meteen een paar punten vóór en heb je later op de avond wat speling als er eens iets misgaat. En als dat gebeurt, loop je daarna net een stapje harder om weer wat punten in te halen. Zo wordt het heel inzichtelijk hoe goed je scoort bij gasten. Zelf vind ik het fijn om aan tafel een praatje te maken met gasten, hoe druk het ook is. Het kost je geen extra tijd om een paar zinnen uit te wisselen tijdens het uitserveren van een gerecht. Maar ik geef iedereen in het team de ruimte om het op z’n eigen manier te doen. We maken regelmatig met het hele team een inspiratietrip naar een buitenlandse stad. Tijdens zo’n reis gaan we echt restaurant in, restaurant uit. Soms met de hele groep, soms met kleinere groepjes. Aan tafel bespreken we onze ervaringen. En één ding is daarbij heel duidelijk: het eten kan nog zo goed zijn, als de bediening ongemotiveerd of ongeïnteresseerd overkomt bepaalt dat de hele avond. Ik zeg altijd: gasten kunnen die cola of die koffie thuis veel goedkoper drinken, dus ze komen bij ons voor een fijne beleving en goede service. Dan kan het zelfs gebeuren dat gasten waarbij meerdere dingen achter elkaar misgaan bij vertrek toch zeggen: ‘we komen morgen weer!’, zoals ik onlangs meemaakte. Dat laat wel zien hoe groot je invloed als gastvrouw kan zijn.”