LEESTIJD: 5 minuten

Blog | Oven Aan, Kom Eraan

Oven aan, Kom Eraan bezorgt dagverse ovenmaaltijden die klanten zelf kunnen opwarmen in de oven. Voordeel voor de klant: een gezonde maaltijd op tafel het moment dat het hém uitkomt. Maar ook bedrijfsmatig biedt het concept veel voordelen, zo vertelt mede-eigenaar Peter Derks.  

"Het belangrijkste blijft dat wat in het bakje zit. Die kwaliteit willen we kunnen blijven garanderen."

Peter Derks  is mede-eigenaar van Oven Aan, Kom Eraan

Verse, gezonde en zelf opwarmbare maaltijden

Het idee  
“Inmiddels is er gelukkig veel verbeterd, maar een jaar of vier geleden kon je alleen maar vette en ongezonde maaltijden laten thuisbezorgen. Die werden dan lauwwarm en meestal een stuk later dan verwacht bij je afgeleverd. Wij wilden dat anders doen: met verse ingrediënten gezonde maaltijden maken, die je zelf kunt opwarmen in de oven.”  

Die opzet heeft vast niet alleen voordelen voor de klant?
“Klopt, het stelt ons in staat om heel efficiënt te werken. We hebben geen uitgebreid keuzemenu, maar elke dag een andere dagmaaltijd plus twee weekmaaltijden. ’s Ochtends bereiden we de maaltijden en vullen we alle bakjes. Dat is natuurlijk veel praktischer dan wanneer je op basis van bestelbonnetjes aan de slag moet. Daarna maken we de routes voor de bezorging, ook weer op de meest efficiënte manier. Hierdoor kunnen we met dezelfde capaciteit vier keer zoveel maaltijden bezorgen dan andere bezorgrestaurants.”  

Future proof: weinig voedselverspilling

Oven Aan, Kom Eraan kookt al voordat de bestellingen van die dag binnenkomen. Hoe weten ze dan hoeveel er gemaakt moet worden?

Peter: “Op basis van ervaring en data kunnen we dat voor elke dag van de week redelijk goed inschatten. Maaltijden die overblijven, verkopen we de volgende dag nog of gaan naar Too Good To Go. Ook omdat we gericht inkopen en korte lijntjes hebben met onze leveranciers, hebben we vrijwel geen verspilling.”

Variërende maaltijden ontwikkelen

“Het streven is om per week twee nieuwe maaltijden te introduceren. Als zo’n nieuwe maaltijd populair blijkt, komt hij op de lijst van weekklassiekers. De helft van de maaltijden die we maken is vegetarisch. Daarbij denken we goed na over een aansprekende naam. Bij ‘kipsaté’ weet iedereen wat hij moet verwachten, maar bij een vegetarische maaltijd is die herkenbaarheid minder groot. Bij een maaltijd die niet goed loopt, kan het helpen om de naam te veranderen. Vaak schiet dan de verkoop omhoog.”  

Nieuwe vestiging, nieuwe keuken?

Oven Aan, Kom Eraan heeft onlangs een tweede vestiging geopend in Nijmegen. Komt er dan ook een tweede keuken bij?  

“Uit eigen onderzoek blijkt dat het toch het beste is om vanuit één keuken te blijven opereren en de logistiek goed te regelen. Dankzij een goede verdeling van de diverse handelingen, kunnen we namelijk met één extra kok het dubbele produceren. Net als in Den Bosch gaan we in het centrum van Nijmegen bezorgen met e-bikes. In de omliggende dorpen werken we met pickup-points.”  

Grootse plannen

“De volgende stap is een vestiging in Eindhoven. Uiteindelijk willen we in een stuk of vijf steden in het zuiden van het land gaan bezorgen. Dat is volgens ons de perfecte balans tussen groei realiseren en op onze manier blijven koken. Want het belangrijkste blijft dat wat in het bakje zit. Die kwaliteit willen we kunnen blijven garanderen. Los van Oven aan zijn we met ons team altijd bezig met het bedenken van nieuwe concepten en producten. Daar kunnen we onze creativiteit en liefde voor het horecavak volop in kwijt.”  

Meer ondernemersverhalen

Van slimme ondernemers en culinaire chefs tot gastheren en -vrouwen die hospitality naar een hoger niveau tillen. Laat je inspireren door de bevlogen verhalen van deze toppers uit de horeca. 

Elke dag een beetje duurzamer

Je gasten en medewerkers verlangen steeds meer op het gebied van duurzaamheid. Sligro helpt je met het maken van verantwoorde keuzes. Of het nu gaat over ons groeiende duurzame assortiment, hulp bij groen ondernemen of andere duurzame oplossingen.

Hot topics