De Brielsche Aap | Brielle
Tijn Brokking
Tijn vindt het mooi hoe nauwkeurig het maakproces van cocktails is. Soms komt het op enkele druppeltjes aan voor de perfecte balans.
“Toen ik een opleiding voor gastheerschap deed, viel het me op dat complimenten altijd naar de keuken gingen en nooit naar de bediening. Terwijl het voor iedereen in de horeca belangrijk is om een complimentje te krijgen, daar groei je van. Ik noem dat altijd ‘offline likes’. Ik ging stagelopen bij een restaurant dat als een van de eerste in Nederland een espressomachine had. Daar ontdekte ik dat je met koffie ook een woweffect kunt creëren. Horecaondernemers denken vaak dat je daarvoor heel veel handelingen moet verrichten of dure apparatuur moet aanschaffen, maar dat is een misverstand. Voeg gewoon eens een scheut likeur toe. Maak met Halloween je latte macchiato’s oranje met een siroop (ik gebruik hiervoor Monin Pumpkin Spice). Schenk een latte macchiato in een flûte of een espresso in een shotglaasje. Officieel hoort een espresso in een porseleinen kopje met een ronde onderkant, maar daar mag je best mee spelen. Natuurlijk zijn er trends in koffie, maar die vind ik helemaal niet zo interessant. Je kunt namelijk nog zulke hippe varianten bedenken, de standaard espresso, cappuccino en latte macchiato blijven het best verkopen. Bijna niemand vraagt om iets anders, want iedereen weet gewoon heel goed welke koffie hij of zij lekker vindt. Goede bonen en goed servies zijn uiteraard een voorwaarde, maar je hebt geen barista of dure koffiemachine nodig om je te onderscheiden. Met wat creativiteit en een klein beetje extra moeite maak je van koffie een nog grotere margepakker.”